NLFR

Platform over interieur- & exterieurschrijnwerk
Concurrentie is een bron van inspiratie
Bruno Descamps

Concurrentie is een bron van inspiratie

De houtsector is een zeer dynamische branche. Dat zie je aan de groei van Lamett ook. Vijftien jaar geleden startte ik mijn zaak letterlijk door stalen tentoon te stellen en te verkopen in een garage en ondertussen zijn we wereldwijd actief. Toch zou ik niet durven beweren dat we de meest innovatieve ondernemers zijn. Noem het conservatief innovatief, want we blijven trouw aan de basis: onze passie voor hout. 

In welke mate mogen we claimen dat we innovatief zijn? Als je kijkt naar de biomedische wereld of naar de technologie, dan vind ik de houtsector niet het meest vooruitstrevend. Al zitten we zeker niet stil. Vroeger was Zuid-West-Vlaanderen vooral gekend om de textielnijverheid, maar de vraag van de consument is sterk veranderd. Tapijten en stoffen wandbekleding zijn verleden tijd, dus de sector moest zich wel heruitvinden. Tegelijk vestigden zich op korte tijd veel nieuwe spelers in de streek waardoor ons speelveld weer een pak interessanter wordt, maar misschien ben ik nu te patriottistisch. De hoeveelheid aan verschillende kwalitatieve alternatieven voor laminaat die ondertussen bestaan, bewijst dat onze sector wel degelijk vernieuwt.

Het blijven natuurlijk vloeren waarop je loopt. Dat bedoel ik met conservatief innovatief: we zijn trouw aan onze stiel en tegelijk zoeken we continu naar manieren om ons te onderscheiden van de rest. Daarvoor moet je uiteraard weten wat de ander doet. Concurrenten zijn een bron van inspiratie. Door over het muurtje te kijken verbeteren we onze eigen producten. Als je niet bereid bent om dit spel te spelen, moet je de deuren sluiten want dan hink je achterop. Het is ook zinloos om producten een op een te kopiëren. Je wilt iets creëren dat niet vergeleken hoeft te worden, maar waarvan de klant meteen overtuigd is. 

Dit geldt niet enkel voor producten trouwens, ook voor een marketingstrategie. Veel bedrijven zetten volop in op research en development. Op beurzen verwelkomen we de concurrentie met open armen. Het toont hun interesse in ons product en het prikkelt ons om er nog verder aan te sleutelen: nog beter bestand tegen vocht, licht of warmte, een uniek decor, betere kleuren. Concurrentie houdt ons wakker. Vroeger waren bedrijven jarenlang uniek. Het duurde veel langer voor nieuwigheden bekend raakten of overtroffen werden. Tegenwoordig gaat alles veel sneller. Door onder andere sociale media zien consumenten en concurrenten meteen wie het beste of meest interessante aanbod heeft. Deze innovatiedrang levert steeds betere producten op en tevreden consumenten. En uiteindelijk blijft dat de essentie van ons vak: de mensen die op onze vloeren leven.

Bruno Descamps
CEO Lamett

"*" geeft vereiste velden aan

Stuur ons een bericht

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Wij gebruiken cookies. Daarmee analyseren we het gebruik van de website en verbeteren we het gebruiksgemak.

Details