NLFR

Platform over interieur- & exterieurschrijnwerk
“De markt normaliseert en wij spotten opportuniteiten”
Sophie Werbrouck

“De markt normaliseert en wij spotten opportuniteiten”

De interieurbouwsector heeft een ongelofelijke periode achter de rug. Ook wij, als groothandel, beleefden enkele heel mooie jaren. Onze klanten werkten projecten af tegen een hoog tempo en op hoog niveau. Wij leverden enkele cruciale bouwstenen voor deze hoogwaardige resultaten. Sinds midden 2023 staat alles op een wat lager pitje. 

Al wil ik dat ook meteen nuanceren: na een atypisch drukke periode normaliseert de vraag zich. Tijdens de coronaperiode zijn veel interieurprojecten naar voor geschoven in de planning, omdat er voor de eindklant plots tijd en budget voor was en ze de thuisomgeving – waar ze noodgedwongen vaker vertoefden dan anders – wel een boost wilden geven. Nu zitten we in de staart van die piekperiode. Ik verwacht dat dit effect nog heel 2024 en ook in 2025 voelbaar zal zijn voor professionals in onze sector. Al maak ik me weinig zorgen rond het overbruggen van die periode.

Zo een kalmere tijd biedt namelijk ook opportuniteiten. De voorbije jaren hebben veel interieurbouwers en schrijnwerkers geïnvesteerd in software en machines, om efficiënter te werken en aan de grotere vraag tegemoet te komen. Voor een denkoefening rond de optimale workflow, de plaats van machines in het atelier of het maximale halen uit een nieuw softwarepakket was vaak geen tijd. Nu is de uitgelezen kans om dit met enig uitstel op punt te zetten.

Tegelijk komt het erop aan – zeker voor een verdeler zoals wij – om actiever en origineler te zoeken naar vraag. Dat kan met nieuwigheden, maar evenzeer door op een andere manier over bestaande producten te communiceren. Zo blijven we top of mind bij bestaande klanten en spreken we mogelijks nieuwe doelgroepen aan. We kijken daarbij graag naar artificiële intelligentie als tool. Onze klanten werken met hun handen. In die zin is AI voor ons geen bedreiging. Het biedt wel mogelijkheden om onze producten naar buiten te helpen brengen. 

De sector digitaliseert sowieso, het zou dan ook zonde zijn om dit pad niet te verkennen.

Vergeleken met de razenddrukke voorbije jaren is er momenteel een groot voordeel: de materiaalschaarste is voorbij. De voorraden kunnen weer op het normale niveau gebracht worden. De rijke historiek in ons systeem vormt een leidraad, maar is verstoord door die grote piek. Het is een oefening om de juiste volumes te bepalen en in te slaan. Door de luwte in de agenda’s zijn interieurbouwprofessionals iets voorzichtiger in aankoop en in investeringen. Dat is niet per se slecht. Om de ‘dip’ te overbruggen moet iedereen goed nadenken welke stappen gezet worden. Zo stomen we onszelf op een gezonde manier klaar voor het moment dat de markt terug aanzwengelt.    

Sophie Werbrouck
Managing Director Van Opstal

"*" geeft vereiste velden aan

Stuur ons een bericht

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Wij gebruiken cookies. Daarmee analyseren we het gebruik van de website en verbeteren we het gebruiksgemak.

Details