De eerste grote afspraak voor bouwers en verbouwers is dit jaar al achter de rug. En in 2020 was dat net een tikkeltje anders dan de vorige edities. In Brussels Expo kon je van 29 februari tot en met 8 maart 2020 terecht op het vernieuwde concept van Batibouw 2.0.
Jaarlijks trekken vele bezoekers, een mix van professionelen en particulieren naar Brussel om in de beursgebouwen op zoek te gaan naar nieuwe lekkernijen die de vele exposanten voor hen hebben voorbereid. Brussels Expo is het decor, Batibouw is de beurs waarover we spreken. Het uitgelezen platform voor heel wat fabrikanten om nieuwigheden voor het eerst aan het professionele én het grote publiek te tonen. Een beurs waar iedereen dan ook veel van verwacht. En die verwachtingen werden ingelost.
Beursorganisator FISA peilde na afloop van editie 2019 naar de verwachtingen van bezoekers en exposanten. Op basis van deze gesprekken en op basis van de eigen doelstellingen ging FISA aan de slag en creëerde voor 2020 een vernieuwd concept, Batibouw 2.0. De bouwsector en de wensen van de bezoekers veranderen. Zo werd het duidelijk dat bezoekers de producten en diensten willen ontdekken via een ervaring voor alle zintuigen. Ook willen ze experten ontmoeten die de vaak onbekende mogelijkheden van de producten tonen en bovendien oplossingen aanreiken voor de technische uitdagingen van bepaalde projecten. Een derde vaststelling is de wens om ervaringen en informatie uit te wisselen.
Met dit in het achterhoofd en met de resultaten van de bevragingen van de voorbije jaren kwam FISA tot de nieuwe aanpak. Valt meteen op: de beurs duurde slechts negen in plaats van elf dagen. De traditionele openingstweedaagse, de zogenaamde professionele dagen, verdween. Ook de openingsuren wijzigden. De nocturne op 5 maart bleef behouden.
De professionele dagen zijn dan wel verdwenen van de beurskalender, de organisatie voorzag ruimschoots de mogelijkheid voor professionals om Batibouw te bezoeken. FISA verving de tweedaagse namelijk door drie aparte vakbeurzen tijdens Batibouw 2020. Paleis 1 ontving op woensdag 4 maart zowel de vakbeurzen FINISHING (‘voor de afwerking’) en PROBUILD (‘voor ruwbouw, dakwerken en profielen) en op vrijdag 6 maart INSTALLPRO (‘voor installateurs van HVAC, sanitair en elektriciteit’).
“Exposanten kunnen dus zowel aanwezig zijn tijdens de negen particuliere dagen van Batibouw als tijdens één of meerdere van de vakbeurzen”, klonk het tijdens de voorstelling van het vernieuwde concept. “Registratie voor een bezoek aan deze beurzen was verplicht. Het is tegelijk een garantie dat de vakbeurzen ook enkel door professionals bezocht worden.”
In het vernieuwde concept werd ook de indeling van de paleizen grondig bekeken en waar nodig werden (logische) aanpassingen doorgevoerd. Paleizen 6 en 9 ontvangen bezoekers die meer wensen te weten en te ontdekken over de ‘binnenafwerking’. Paleis 11 blijft het ‘keukenpaleis’ terwijl ook een deel van paleis 7 ingenomen wordt door de keukenbranche. “Sectoren die elkaar al aanvulden, plaatsten we slimmer bij elkaar”, legt de organisatie uit. “Zo vormen ze eigen zones die bijzonder handig zijn voor de bezoekers.”
Verdere vernieuwingen tijdens Batibouw 2020: een eco-parcours en een innovatieparcours dat over de hele beurs te volgen was.
Ecologie en de zoektocht naar innovaties blijven belangrijke onderwerpen voor de bezoeker. Daarnaast introduceerde FISA ook een Do It Yourself-zone, een ‘verhuiszone’ waar bezoekers oplossingen en diensten voor een verhuis of voor opslag van goederen vinden en een ‘inspiratiezone’ met vier verschillende types woningen in een realistische voorbeeldsetting.
Traditioneel werkt Batibouw met enkele thema’s. Dat was dit jaar niet anders met de thema’s Green Building over de ecologische voetafdruk bij bouwen en verbouwen verkleinen, Smart Heating and Cooling of hoe een slimme verwarming en koeling mee opnemen in de bouw of renovatie van een woning, en Small is Beautiful met badkamer- en keukentrends en hoe rekening houden met steeds kleinere leef- en bouwruimtes.
Digitalisering is alomtegenwoordig en heeft bovendien een invloed op alle sectoren. Daarom speelde Batibouw op alle niveaus in op digitalisatie. Zowel exposanten, professionele bezoekers als particulieren registreerden zich online voor de beurs. Daarnaast is Batibouw gedurende 365 dagen online te raadplegen met nieuwsbrieven, digitale magazines, blogposts en sociale media. Een app met praktische info en een handig interactief plan van de beurs was een eenvoudig hulpmiddel voor bezoekers.