NLFR

Platform over interieur- & exterieurschrijnwerk
Tweede Innovation Day focust op klantenervaring
Digital twins: realistische representaties van de gekozen stoffen voor 3D ontwerpen. (Twinbru®)

Tweede Innovation Day focust op klantenervaring

Wegens succes herhaald: WOOD.BE organiseerde op 27 januari de tweede online editie van de Innovation Day. De focus lag dit keer op de klantenervaring, met sterke aandacht voor digitale technologie als meerwaarde. Sprekers uit verschillende hoeken van de meubelsector deelden hun eigen ervaring met digitale tools en inspireerden zo hun collega’s.

Tekst: Stephanie Demasure   Beeld: Wood.be / Twinbru

Het kenniscentrum voor de hout- en meubelindustrie, WOOD.BE, organiseerde vorig jaar voor het eerst zijn online innovatiedag. Het was de uitgelezen manier om ook in coronatijden de interieurbouwer te blijven informeren en te inspireren. De positieve respons en boeiende uiteenzettingen vroegen om een vervolg. En dat kwam er eind januari, met vier ervaringsdeskundigen uit de sector aan het woord.

Het online programma begon met Tom De Baenst, managing director van LS Bedding. Met de Ergosleep-Cocon 2.0 zet dit bedrijf moderne digitale technologie in om het individuele slaappatroon van zijn klanten in kaart te brengen, via een immersieve belevingsruimte. Vervolgens ging het woord naar Diederik Vanbrabant. Zijn startup TreeSpoke maakt maatmeubilair toegankelijker voor de online shopper, met lokale meubelmakers op de eerste rij. Het businessmodel groeide vanuit de eigen moeilijke zoektocht naar een geschikte boekenkast op maat.

Een digital twin is een exacte digitale kopie van een bestaand materiaal. (Twinbru®)

Bouwen aan een sterke customer experience

De derde spreker was Jo De Ridder, innovation consultant bij Bru Textiles. Als internationaal stoffenleverancier voor meubilair en wandbekleding staat product- en service-innovatie bij Bru al jarenlang bovenaan de agenda. Zo is het hybride showroommodel bij Bru al goed ingeburgerd. In de digitale showroom spelen digital twins een belangrijke rol. Dat is een exacte digitale kopie van een bestaand materiaal, zowel naar look als naar suggestie van de textuur. 

“Die digital twins zijn een realistische scan van de stoffen. Dat laat toe deze materialen virtueel echt te ervaren”, legt Jo De Ridder uit. “Architecten en interieurbouwers kunnen in hun 3D-programma’s meteen ook met realistische representaties van de gekozen stoffen aan de slag, in plaats van met standaardmaterialen of iets wat er zo goed mogelijk bij aanleunt. Onze digital twins vinden steeds vaker de weg naar de bestaande bibliotheken voor 3D interieurartiesten. Voor ons is dat een belangrijke bevestiging van de meerwaarde van de innovatieve technologie.”

Artificiële intelligentie binnen de meubelsector

Als kers op de taart schoof keynote spreker Geertrui Mieke De Ketelaere mee aan de spreekwoordelijke tafel. De director IA aan het IMEC, het onderzoekscentrum voor nano-elektronica en digitale technologie, zoomde dieper in op het potentieel van artificiële intelligentie voor de meubel- en interieursector. Van digital twins zoals al uiteengezet door Jo De Ridder, tot virtual reality in apps en fysieke showrooms of zelfs een snellere opleiding binnen interieurbedrijven voor nieuwe medewerkers. Geertrui Mieke zette de aanwezigen op weg om hun bedrijf klaar te maken voor artificiële intelligentie.

“We willen met elke individuele klant een relatie aangaan alsof we hem al jaren kennen. Ook in de digitale wereld”, benadrukt De Ketelaere. “AI kan daar een belangrijke rol in spelen, maar heeft vandaag nog een aantal pijnpunten. Op ecologisch vlak bijvoorbeeld. Als we vragen aan Siri welk weer het is, stoten we 12 gram CO2 uit. Om dat te implementeren op de customer experience is er dus nog werk aan de winkel. Al is dat zeker geen pleidooi om ermee te stoppen. In de jaren 50 had de wagen soortgelijke problemen. Vandaag zijn daar heel wat hindernissen weggewerkt en is de auto alomtegenwoordig. We moeten ons wel, ook bij AI-gedreven processen, bewust zijn van deze hordes en ermee verder aan de slag gaan. Dan kunnen we mooie dingen doen.”    

"*" geeft vereiste velden aan

Stuur ons een bericht

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Wij gebruiken cookies. Daarmee analyseren we het gebruik van de website en verbeteren we het gebruiksgemak.

Details