NLFR

Platform over interieur- & exterieurschrijnwerk
Interview met Kristoff Ver Eecke | Director Print acoustics by Triplaco

Interview met Kristoff Ver Eecke | Director Print acoustics by Triplaco

Vanwaar uw passie voor Akoestiek ? Hoe bent u in die wereld terecht gekomen ?

Na 20 jaar actief te zijn in decoratief technisch plaatmateriaal interieur (Unilin Panels) heb ik vanaf 2010  als  consultant ook oa de wereld van  houtskeletbouw leren kennen.

Via houtskeletbouw  heb ik bij  WTCB en NAV opleidingen gevolgd over de ruime bouwakoestiek  problematiek (vooral in HSB het ontbreken van massa was een groot minpunt voor ‘buiten het huis houden’ van lage frequenties).

Tijdens mijn frequente  contacten toen met architecten en uitvoerders in bouw bleek dat bouwakoestiek in ruime zin een sterk onderschatte problematiek was in bouwproces.

Naast de 4  ‘harde bouwakoestische  thema’s : Gevel-, lucht-, contact- en installatie geluid’  als meest gekende  akoestische problemen bouw  merkte ik dat na oplevering bouwheren frequent klaagden over ‘slechte akoestiek’ waar ze eigenlijk geprekscomfort  in 1 ruimte bedoelden.

Het 5de bouwakoestisch probleem : nagalmgeluid is lang stiefmoederlijk behandeld in de bouwwereld maar krijgt de laatste 10 jaren steeds grotere aandacht   in  een streven naar meer comfort in ons woon-, werk-, en ontspanningsleven.

Vanuit combinatie van opgebouwde  kennis van interieur decoratief plaatmateriaal en mijn opgedane kennis over akoestiek via Houtskeletbouw heb ik samen met een team binnen Triplaco sedert 2014 een gans gamma akoestische absorberende Helmholtzpanelen ontwikkeld  voor toepassing wand, plafond en meubilair.  Wij leveren momenteel wereldwijd deze produkten aan de hoogwaardige en veeleisende interieurprojectmarkt.

Waarop letten klanten/aannemers/architecten/voorschrijvers bij hun zoektocht naar oplossingen voor akoestiek ?

Naast de evidente afweging van geluidscomforteisen tov  budgettaire bezorgdheden  door alle stake  holders  valt mij vooral op hoe zeer er nood  is aan geïntegreerde  produktoplossingen  die al in het ontwerp van wanden en  vaste inrichting opgenomen kunnen worden  .

Er zijn namelijk zeer weinig ‘geïntegreerde akoestisch absorberende  oplossingen’ op de markt.  Vooral akoestische elementen die meestal achteraf  kunnen aangebracht worden  ( zoals wand- en of plafond elementen, schermen, kaders, meeting pods,  …. ) zijn het beste  bewijs dat bij  uittekenen  van de ruimtes onvoldoende  rekening werd gehouden met het binnengeluidsklimaat.

Print acoustics en Woodcoustics by Triplaco produkten bieden met totaaloplossing voor wand, plafond,  binnendeurbekleding, kastfront, … juist een antwoord op deze noden.

Produkten moeten ook lange levensduur hebben en dus ‘duurzaam’ zijn. Onze produkten zijn daarom stootvast/krasvast en éénvoudig onderhoudbaar  en beantwoorden daarom beter aan lange termijn gebruik dan poreuze zachte absorptie materialen.

Wat zijn belangrijke producten en decors binnen het Print Acoustics verhaal?

Deze vraag is niet éénduidig te beantwoorden.

Triplaco richt zich met al zijn producten op segment van hoogwaardige interieurbouw. Binnen segment van Akoestiek (Print Acoustics en Woodcoustics) is de vraag naar esthetiek even belangrijk als performantie nagalmcorrectie.

Wij bieden een zeer breed assortiment aan  in  materiaal, vorm, kleur en performantie om aan ontwerper en eindklant een zo ruim mogelijke keuze te geven.  Toplagen zijn evenredig verdeeld tussen Laminaat en echt houtfineer.  Daarnaast zijn producten met geweven vinyl toplaag of met synthetische viltplaten als innovatief materiaal in opmars.

Zowel Gegroefde, geboorde, gemicroperforeerde  tot onzichtbare akoestisch absorberende produktaanzichten worden gekozen naargelang bouwheer -ontwerper gaat  voor een minimalistische of  voor een accent oplossing. 

Zijn vakbeurzen en vakevents belangrijk en zo ja waarom ?

Vooral vakbeurzen voor architecten en ontwerpbureaus  interieur zijn belangrijke ontmoetingsplaatsen voor ons type aanbod.  Daar tonen we vooral toepassingen  van product en meestal  in een kleine ‘belevingsruimte’.  Akoestisch comfort moet een zintuigelijke ervaring zijn visueel maar zeker ook auditief.  We hebben  op talloze beurzen dan ook al bezoekende ontwerpers aangenaam verrast met hoog spraakabsorptie vermogen van onze www.printacoustics.be collectie.

Is ‘ecologisch’ tegenwoordig het grote goed?

Ecologie verantwoord leven, werken, produceren, …  is een maatschappelijke plicht van ons allen.  Onze Akoestische panelen  zijn voornamelijk  recycleerbare houtproducten (op basis van zwarte MDF) en die als dusdanig in deze recupereerbare gescheiden afvalstroom komen bij einde levenscyclus.

Door in te zetten op integratie van onze produkten in vaste inrichting bieden wij akoestisch duurzame oplossing dat ook een ganse normale looptijd van gebruik van het gebouw   zijn nut kan bewijzen. 

Wat vindt u van de huidige situatie in de akoestiek wereld?

Nog te weinig aanbieders/ producenten zijn op een correcte manier met abosrberende producten op de markt..  Vooral een wildgroei in akoestische  schermen/ panelen / elementen…, zonder enige onafhankelijke bewezen testrapport van performantie, kenmerkt onze wereld. Absorptievermogen van een product   is ook moeilijk controleerbaar  door eindklant zonder test in een nagalmkamer.
Bij de ontwerpteams en bouwheren is er nog verbeteringsmarge voor meer kennis over de (zachte) bouwakoestiek’ en correcte  oplossing voor het juiste probleem.  En het wordt er niet éénvoudiger op… .

Wat zijn de akoestische producten van de toekomst ?

Produkten die juiste balans vinden tussen absorptie-esthetiek-prijs met een kwalitatieve oplevering mogelijk, zullen in de projectmarkt stijgend succes kennen.

Wat is de toegevoegde waarde van Triplaco Print Acoustics voor de klanten / aannemers / Architecten / Voorschrijvers ?

Kort samengevat:   wij bieden eerder oplossingen dan produkten  voor de veeleisende ontwerper-eindklant en zien uitvoerders-aannemers als partners van een kwalitatieve geïntegreerde oplevering. Wij gaan dan ook met al deze partijen frequent in overleg en ondersteunen hen projectmatig waar wenselijk.  Hoe vroeger we in ontwerpfase betrokken worden, hoe  duidelijker de voordelen van onze oplossingen worden in totaalproject.

Wat is de grootste uitdaging voor Triplaco Print Acoustics in de komende jaren?

Zonder enige twijfel de impact van  de Covid epidemie op ons werk en ontspanningsgedrag.
Het is niet het bedrijf dat zal veranderen dat morgen nog relevant zal zijn, maar het bedrijf dat zich het snelst kan aanpassen aan drastische  veranderingen die deze wereldwijde epidemie met zich zal meebrengen’.

Lefevere,  moederbedrijf van Triplaco, heeft zich in zijn 150jarig bestaan meermalen opnieuw moeten uitvinden  omgaan met verandering is dan ook deel van het DNA van het bedrijf.

"*" geeft vereiste velden aan

Stuur ons een bericht

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Wij gebruiken cookies. Daarmee analyseren we het gebruik van de website en verbeteren we het gebruiksgemak.

Details