NLFR

Platform over interieur- & exterieurschrijnwerk
Internationale klasse met focus op duurzaamheid en professionals

Internationale klasse met focus op duurzaamheid en professionals

Wie trends en innovaties wil spotten in de wereld van tapijten en vloerbekleding kan terecht op Domotex, de grootste vakbeurs in de branche. De voorbije vierdaagse editie in de Deutsche Messe in Hannover lokte 35.000 aanwezigen, waarvan zeventig procent internationale gasten. Ze kwamen van 15 tot 18 januari 2020 de laatste nieuwigheden, producten en oplossingen van meer dan 1.400 standhouders ontdekken.

Tijdens Domotex 2020 stond het thema Atmysphere centraal. Vloerbekleding met een natuurlijke uitstraling die bijdraagt tot een algemeen welzijnsgevoel en duurzaamheid kreeg extra aandacht. “Domotex is een internationale vakbeurs. We zijn dan ook verheugd dat het evenement jaarlijks bezoekers uit de hele wereld trekt”, vertelt Dr. Andreas Gruchow, lid van de raad van bestuur van de Deutsche Messe en verantwoordelijke voor Domotex. “Gemiddeld blijven ze 2,3 dagen. Het merendeel van de bezoekers komt uit Europa, maar ook uit alle andere werelddelen. Zelfs uit Amerika en Australië.”

Domotex is het vlaggenschip van de vloerbekledingssector.

 

Sonia Wedell-Castellano, global director van Domotex, vult aan: “We zijn onder de indruk van de positieve ontvangst en sfeer van deze editie. Onze exposanten omarmden meteen het thema Atmysphere. De aanwezigheidscijfers weerspiegelen een aanhoudende trend van verhoogde marktconcentratie, zoals een verdere stijging van het aantal hooggekwalificeerde professionals. Ongeveer negentig procent van de bezoekers heeft beslissingsbevoegdheid in het bedrijf dat ze vertegenwoordigen. De helft daarvan bevindt zich op topmanagementniveau.”

Interessante bezoekersmix

Domotex is als beurs het vlaggenschip van de vloerbekledingssector. Exposanten reageren dan ook tevreden na de editie van 2020. Ze prijzen de grote diversiteit in het aanbod waardoor de beurs een enorme inspiratiebron vormt. “Onze focus tijdens de beurs is niet een hoog bezoekersaantal, maar wel het aantrekken van de juiste mensen”, zegt Hakan Dinc, CEO van het Turkse Stefany Hali Tekstil. Die klik is iets waar bezoekers ook naar op zoek gingen, zoals trendwatcher Andrés Jobet van het Chileense Piso Urbano Alfombras: “In Hannover zien we wat zich op het wereldtoneel afspeelt. Zo kan ik de juiste keuzes maken voor mijn klanten.”

De beurs lokte 35.000 bezoekers van over de hele wereld naar Hannover.

 

Dat bevestigt ook de eigenaar van Vartian Carpets uit Wenen, Arman J. Vartian, die na vijf jaar afwezigheid terugkeerde naar Domotex. “De standen zijn aantrekkelijker en spreken meer aan. De beurs is nu op het juiste pad en is duidelijk toegewijd aan de ondersteuning van de hele branche”, zegt hij. Ook de IVC Group uit Avelgem keerde na een afwezigheid van twee jaar terug. Sales director Olivier Bossuyt vat samen: “Domotex heeft een sterke internationale aantrekkingskracht waardoor we belangrijke handelspartners kunnen ontmoeten en nieuwe leads genereren.”

Een op twee

Nieuwe leads genereren was een belangrijke doelstelling voor bijna de helft van de bezoekers op Domotex. Dat blijkt uit een bezoekersenquête en dat was ook het doel van de vernieuwde beursindeling in 2020. Dit in combinatie met de voortdurende evoluties in de sector leidt tot meer spontane contacten en nieuwe klanten voor de exposanten en bezoekers.

Textile Trading Group uit Winter Park in de Verenigde Staten is een trouwe aanwezige van Domotex. Ze zijn er jaarlijks bij en gebruiken de beurs om de nieuwe trends te spotten. “Maar ook om nieuwe en langdurige klantenrelaties aan te gaan en de contacten met bestaande klanten en leveranciers te verdiepen”, zegt Michael Massman, salesmanager en vicepresident van het bedrijf.

Centraal thema

Naast de positieve bezoekcijfers was ook het centrale thema Atmysphere een schot in de roos. De exposanten vonden het een goede match met de doelstellingen van de verschillende bedrijven en met de uitdagingen in de sector. “Het hoofdthema weerspiegelde perfect de tijdsgeest. Het belang ervan was duidelijk zichtbaar in de verschillende hallen. We bekijken al hoe we duurzaamheid nog beter aan bod kunnen laten komen in 2021”, besluit Sonia Wedell-Castellano.   

"*" geeft vereiste velden aan

Stuur ons een bericht

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Wij gebruiken cookies. Daarmee analyseren we het gebruik van de website en verbeteren we het gebruiksgemak.

Details