Een passie voor hout en creëren met hout. Het zit diep in het DNA van de familie De Backer geworteld. Wat begon als een schrijnwerkerij in Poperinge in 1926 onder leiding van grootvader Jerome, is vandaag uitgegroeid tot Drafab, een belangrijke speler in projectmeubilair en binnenschrijnwerk op maat. Kleinzoon Dries De Backer: “Een pad dat we nu al dertig jaar geleden zijn ingeslagen. Omdat het ons meer lag en omdat onze sector vroeg om specialisatie. Door het vakmanschap van onze 25 medewerkers en het machinepark dat we hier in al die jaren onder ons dak verzameld hebben, deinzen we ook niet terug voor het complexere maatwerk. Onze productieafdeling staat garant voor een nauwkeurige afwerkingsgraad. Waar het voor andere eindigt, begint het voor ons soms pas. We maken het ons niet altijd makkelijk op die manier, maar we voelen ons er goed bij om de klant volledig op zijn wenken te kunnen bedienen. Dat we bovendien zowel de meubels als de deuren kunnen produceren, maakt dat klanten alle schrijnwerk uit één hand kunnen krijgen. Een onestopshop.”
Iedereen die actief is in de afwerking, weet hoe kort de deadlines geworden zijn. “Elke dag vertraging die men tijdens de ruwbouw oploopt, gaat ten koste van de tijd die resteert voor de afwerking, want in projecten is de vooropgestelde einddatum heilig. Flexibiliteit is daarom een sterke troef in deze markt”, vertelt Pieter Vercruysse. In 2015 werd hij medevennoot om de continuïteit van het bedrijf te garanderen. Drafab creëert die flexibiliteit door sterk te investeren in de werkvoorbereiding. “Digitalisering stelt ons in staat om, nog voor we kunnen opmeten op de werf, al heel wat voorbereidend werk te verzetten. Alles wordt digitaal tot in de puntjes uitgetekend, offline geprogrammeerd en dan op het finale moment naar de machines gestuurd. Op dat moment zijn de stukken al voor 90 procent productieklaar. Op die manier kunnen we de eigenlijke productietijd zo kort mogelijk houden en de fouten er al op voorhand uithalen.” De software die alles in goede banen leidt bij Drafab is het Proteus ERP-pakket. “Het vormt het hart van onze bedrijfsvoering. Een enkele database waar iedereen uit kan putten voor een gestroomlijnde manier van werken. En een pakket dat duidelijk voeling heeft met interieurbouw”, vat De Backer de keuze samen.
“We zijn eigenlijk heel eenvoudig begonnen met de registratie van de uren aan de machines via Proteus. In 2014 – 2015 zijn we overgeschakeld op het complete pakket. De wirwar van Excel-bestanden kon plaats ruimen voor een gecentraliseerd systeem. Er ging weliswaar een hele denkoefening aan vooraf om tot de juiste, efficiënte aanpak te komen, maar dat gaf ons het inzicht om onze eigen processen te optimaliseren. We konden zo voor elke procedure de kortste weg uitstippelen”, herinnert De Backer zich. In geen tijd veroverde Proteus dan ook het hart van de bedrijfsvoering van Drafab. De Backer en Vercruysse zouden zich al geen leven zonder meer kunnen voorstellen. “Dat zou een stap achteruit betekenen en wij willen net vooruit. Daarom werken we nu aan de koppeling van de imos CAD/CAM-software waar we al jaren in ontwerpen met het Proteus ERP-programma. Dat gaat ons weer mogelijkheden geven om administratieve stappen over te slaan en efficiënter te werken”, klinkt het eensgezind. Daarnaast is Drafab in ECI Gatewise ingestapt. “Dankzij deze gateway kunnen de ERP-pakketten van bedrijven die zijn ingestapt rechtstreeks met elkaar communiceren. Een manier om weer verder te automatiseren. Hoe meer leveranciers en partners zich aansluiten, hoe groter de efficiëntiewinst. We geloven in dit verhaal”, aldus Vercruysse.
Drafab heeft zich de keuze voor Proteus en de Trivest Software Group dus nog niet beklaagd. “Integendeel, de samenwerking loopt vlot. Je voelt aan alles dat ze weten wat er leeft bij interieurbouwers en dat ze ook blijven nadenken over updates. We kunnen de software eigenlijk alleen maar aanbevelen aan collega’s en hebben dat ook al gedaan”, besluit De Backer.