Platform over interieur- & exterieurschrijnwerk

NL | FR

Sectornieuws

Efficiënter werken met een geautomatiseerd plateauliftsysteem

DDD2_P1050562
Bij Van Holme werd geïnvesteerd in een plateaulift van 3.260 millimeter breed, 825 millimeter diep en 9.000 millimeter hoog. De verschillende onderdelen zijn op een overzichtelijke manier opgeslagen.

Tekst | Johan Debaere

Beeld | Johan Debaere

27 april 2022 Leestijd 5 minuten

Deel dit artikel

Ook in houtverwerkingsbedrijven is het belangrijk om materialen, gereedschappen en kleine machines op een overzichtelijke manier te stockeren. Bij Van Holme in Lo-Reninge kochten ze net daarom in 2020 een geautomatiseerd magazijn type Hänel Lean-Lift®, geleverd en gemonteerd door DDD Technics. Dankzij dit plateauliftsysteem ligt alles op één centrale locatie en hebben ze een correct zicht over de voorraad. Dat komt de efficiëntie op de werkvloer en bij de montageteams alleen maar ten goede.

“We zijn vaak aan heel strikte deadlines gebonden, aangezien we vooral opdrachten voor openbare besturen en aannemers van omgevingswerken uitvoeren. Tijd verliezen omdat bepaalde handmachines of gereedschappen in het atelier en in de wagens van de montageteams niet gevonden worden of omdat er onvoldoende kleinere materialen, zoals schroeven, moeren, …, op voorraad zijn, is dan ook uit den boze. Alles moet ordentelijk en overzichtelijk opgeslagen worden, zodat we snel en efficiënt kunnen werken,” maakt Bram Van Holme meteen duidelijk. 

Deze Lean-Lift® werd geïntegreerd in een speciaal ontworpen toren naast het atelier en de installatie voor de afzuiging.

Bram is de vierde generatie aan het hoofd van een familiebedrijf, dat ooit begon als een eenvoudig timmeratelier, maar intussen uitgegroeid is tot een constructeur van straat- en parkmeubilair, terrassen en wandelpaden, bruggen, vlonders en steigers, verkeerspaaltjes, speeltuigen en vele andere elementen in hout en metaal. Zijn bedrijf telt vandaag zowat 10 medewerkers en voert alles in eigen beheer uit.

Ontwerpen van architecten worden eerst gecontroleerd op technische haalbaarheid en daarna volledig inhouse geproduceerd. Eigen installateurs nemen tot slot de montage in België voor hun rekening, maar ook in Nederland, Frankrijk, …, zelfs tot in Senegal.

Verhoogde efficiëntie door geautomatiseerd magazijn

In 2020 ging Bram Van Holme op zoek naar een adequate oplossing om kleine machine, gereedschappen en materialen overzichtelijk op een beperkte ruimte op te slaan en kwam zo bij de Lean-Lift® geautomatiseerde magazijntoren van Hänel en verdeler DDD Technics terecht. “In een speciaal opgetrokken toren naast de productiehal integreerden we een plateauliftsysteem van 3.260 millimeter breed, 825 millimeter diep en maar liefst 9.000 millimeter hoog. Alles werd tot op de centimeter nauwkeurig uitgewerkt om in de beperkte ruimte te passen”, licht Chris Cheretté, technisch commercieel afgevaardigde bij DDD Technics, toe. “De breedte van deze installatie werd bepaald door de langste onderdelen, met name draadstangen van 3.000 millimeter. Het magazijn omvat 45 plateaus, die afhankelijk van de machines, gereedschappen of materialen ingedeeld zijn en via de intuïtieve touchscreen binnen enkele seconden automatisch naar de werkopening gebracht worden.”

De opgevraagde artikelen worden binnen enkele seconden automatisch naar de werkopening gebracht.

De magazijntoren bij Van Holme omvat onder meer plateaus met boormachines en andere kleine werktuigen, die niet continu op de werkvloer of door de montageteams gebruikt worden. Verder zijn er lades met boren, bits, bouten, schroeven, moeren, draadstangen, …, maar ook verfproducten en siliconen. “Deze artikelen lagen vroeger op verschillende locaties in de productiehal of in onze wagens verspreid. Niemand wist wat er juist beschikbaar was. Dat kostte veel tijd en geld. Door deze investering kunnen we snel en efficiënt alle componenten opvragen en weten we ook precies wat er op voorraad is. We sparen bovendien veel magazijnruimte uit omdat alles zorgvuldig in deze compacte toren in de hoogte gestapeld wordt. Het toegangscodesysteem zorgt ervoor dat slechts een beperkt aantal medewerkers artikelen in het magazijn kunnen laden of eruit halen. De voorraad wordt nu nauwgezet bijgehouden en zodra die voor een bepaald artikel onder het vastgelegde minimum duikt, worden we automatisch via mail verwittigd en kunnen we tijdig bijbestellen. Efficiëntie ten top.”   

Nieuwsbrief

Meld u aan om nieuws & updates te ontvangen.

Contact

Pieter-Jan Vansteelandt

Projectmanager

Meer online zichtbaarheid creëren via Interieurbouw & Schrijnwerk? Neem contact met mij op.

0%

Wij gebruiken cookies. Daarmee analyseren we het gebruik van de website en verbeteren we het gebruiksgemak.

Details