Dat alles reflecteert nu in een nieuwe huisstijl. Voor Brachot en voor haar elf Family Members, twintig groeves, acht productiesites en zestien distributie-units.
Tekst: Anastasia Verleysen Beeld: Brachot
“Nooit eerder zijn we zo als familie naar buiten getreden”, vertelt marketingmanager Laurence Roelens over de rebranding bij Brachot. “Het was een intens en leerrijk proces voor iedereen bij Brachot. Het bedrijf onderging een doordacht groeitraject en bouwde een enorme expertise op, van groeve tot klant. We beschikken ook over een uitzonderlijk assortiment in natuursteen en in, wat wij noemen, samengestelde materialen of blended materials. Dit zijn terrazzo, keramiek en composiet.”
Al die materialen hebben een gemeenschappelijke basis: ze creëren meerwaarde. Dag in, dag uit. Het zijn bijzonder duurzame producten, symbool voor diezelfde duurzame langetermijnvisie van Brachot. “We streven voortdurend naar betere landschaps- en bekledingsmaterialen. En dat trekken we door in een allesomvattende dienstverlening. Van ontginning en productie tot de distributie van blokken, platen, tegels en projecten”, licht Laurence toe. “We investeren in al onze sites en
in de manier van ontginnen en produceren, zoals met een state of the art machinepark voor het verzagen en bewerken van onze materialen.”
Door het verbeteren en innoveren van hun assortiment natuursteen en samengestelde materialen met duurzame oplossingen wil Brachot steeds verder groeien. Allemaal met het oog op de toekomst. De langdurige, toegevoegde waarde van hun producten draagt Brachot uit door te blijven streven naar uitbreiding en innovatie met nieuwigheden en trends.
Vandaag vormt Brachot een hechte familie met elf Family Members. Brachot is en blijft namelijk een familiebedrijf gebouwd op eerlijkheid en betrouwbaarheid als belangrijkste waarden. Zowel in kwalitatieve oplossingen als in duurzame relaties met medewerkers, leveranciers en klanten. “Binnen Brachot dragen de Family Members diezelfde waarden hoog in het vaandel. Ze hebben elk hun specifieke expertise en uniek DNA. Zo kan je bij Brachot Surfaces terecht voor blokken en platen voor interieur- en exterieurafwerking, is Stoneasy.com het online platform voor het hele bedrijf, staat Beltrami bekend voor binnen- en buitentegels in natuursteen, Kilkenny Limestone voor de Ierse Blauwe Hardsteen uit onze eigen groeves. En ook Cameleon, Indigra, SAG, SGS, Larvik Granite en Granitarn bezitten elk hun eigen sterktes.”
Met twintig eigen groeves, acht productiesites en zestien distributiecentra verspreid over Europa, Afrika en Azië speelt Brachot mee met de wereldtop. “We openden intussen ook een vestiging in Italië, de bakermat van natuursteen en een wereldwijd trefpunt voor de aankoop en verkoop ervan”, zegt Laurence nog. “Brachot neemt zo een centrale rol op in de productie en distributie van haar materialen wereldwijd.”
Na de opening van de Stone Gallery in Deinze eerder dit jaar, is de rebranding de kers op de taart. Ze weerspiegelt een familieverhaal met een passie voor innovatie en de creatie van eerlijke, duurzame materialen. “Dit nieuwe uiterlijk weerspiegelt perfect het robuuste karakter van Brachot en de dynamische aard van onze Family Members”, vertelt Laurence. “De familiebanden worden visueel aangehaald met een nieuw Brachot corporate logo en logo’s voor de verschillende Family Members. Het merkteken bovenaan de logo’s zorgt voor een herkenbare identiteit. De logo’s worden vergezeld van onze nominator ‘Landscape & Surface Materials’. Landschaps- en bekledingsmaterialen in natuursteen en samengestelde materialen, in blokken, platen, tegels en binnen- en buitenafwerkingen.”
En daar stopt het niet want Brachot liet een speciaal lettertype ontwikkelen: Beirut, gebaseerd op oude geschriften waar letters in steen gekerfd werden. Ook het kleur is opvallend. Brachot Red is een felle kleur, ongezien voor de sector. De aardse tinten verzachten het rood en verwijzen naar het natuurlijke karakter van de activiteiten van de wereldspeler.
De missie en visie van Brachot zitten vervat in een nieuwe tagline: Crafting Value for Future Generations. “Het toont ons voortdurende streven naar waardevolle, duurzame materialen die meerwaarde creëren. En onze wil om steeds betere materialen aan te bieden. Niet alleen in ons assortiment, maar ook in onze diensten”, vertelt Laurence nog. “De tagline is een knipoog naar een langetermijnvisie waarin we onze blik richten op nieuwigheden. Waarin we actief deelnemen aan de huidige trends en ze mee bepalen. Waarin we groeien, optimaliseren, ontwikkelen, automatiseren en digitaliseren. Steeds met de focus op eerlijkheid, duurzaamheid en de toekomst. Brachot is al 120 jaar lang een ijzersterk familiebedrijf met de juiste expertise en we hebben een gezonde dosis passie om dat nog vele generaties te blijven.”