NLFR

Platform over interieur- & exterieurschrijnwerk
Een nieuw shopconcept voor de houtvakman

Een nieuw shopconcept voor de houtvakman

CRAS OPENDE EERSTE VAN NIEUWE GENERATIE SHOPS TE OOSTENDE

Op donderdag 13 oktober mocht houthandel Cras aan ruim 300 genodigden zijn nieuwe shop te Oostende voorstellen. De eerste in zijn soort, want Cras koos resoluut voor een nieuwbouwproject met ook een volledig nieuwe invulling. Net na het officiële openingsmoment spraken we met CEO en eigenaar Frédéric Cras. En natuurlijk werd in dit houtbedrijf geen lint doorgeknipt. Bij Cras zaagde de CEO voor de gelegenheid een houten lat door… waarna iedereen de nieuwe shop kon ontdekken.

DE EERSTE SHOP IN ZIJN SOORT

‘Het is de eerste keer dat we zelf een vestiging bouwen’, vertelt dhr. Cras. ‘We namen in het verleden vooral bestaande houthandels over. In Oostende zijn we voor de eerste keer met een blanco canvas gestart.’

Het familiebedrijf, dat volgend jaar 145 jaar op de teller heeft, investeerde in een zeer ruim en hedendaags gebouw. ‘Dit gebouw staat symbool voor wat we als bedrijf willen uitstralen, gaat de CEO verder. Duurzaamheid en klantgerichtheid stonden voorop in alle fases van het project. Daarom ligt ook hier het dak vol zonnepanelen en wordt zowel het energieverbruik als de waterhuishouding geregeld volgens de laatste nieuwe technieken. De constructie van de shop zelf werd ontwikkeld door ons eigen houtskeletbouw team. Een nieuwe afdeling bij Cras die op dit moment in volle ontwikkeling is.’

Het project rond deze nieuwe shop kreeg duidelijk veel aandacht binnen het bedrijf. ‘Hier hebben inderdaad verschillende teams binnen ons bedrijf aan gewerkt’, bevestigt Frédéric Cras. ‘Mensen uit onze omnichannel marketingafdeling, supply chain, sales en category management werkten intensief samen. De bouw van deze nieuwe vestiging was immers het ideale moment om onze huisstijl te optimaliseren en ons shopconcept volledig te herdenken : hoe delen we ons magazijn optimaal in, welke goederen leggen we op voorraad, welke machines voorzien we in het ‘wood works’ atelier en hoe zorgen we dat een bezoek aan deze shop voor de klant een aangename én nuttige ervaring wordt. Dat was de opdracht.’

DE VAKMAN CENTRAAL

Terwijl de eerste klanten alle hoeken en kanten van de nieuwe shop uitpluizen, licht omnichannel marketing manager Kenneth Tallir ons het shopconcept verder toe. ‘Cras wil partner zijn van de houtvakman. Iedere afweging binnen dit project werd daaraan getoetst. De vakman moet zich op zijn gemak voelen in onze shops. We gebruikten daarom veel sobere, maar voor de klant erg herkenbare materialen : MDF, metalen voorraadrekken, robuuste werktafels en onthaalbalies in multiplex. Stuk voor stuk materialen die deel uitmaken van de dagelijkse atelieromgeving van de klant en die daarom de basis vormen voor ons concept. Daarnaast zorgt het neutrale kleurenpallet ervoor dat onze producten goed naar voor komen. Deze shop bevat maar liefst 350 productstalen. Die staan ter beschikking van onze klant die hier samen met zijn eindklant materialen kan komen kiezen. Een solid surface werkblad naast een fineerproduct, een hpl of melamine decor leggen? Hier kan het. En idem dito voor de keuze van een gevel, deur, plafond, terras of carport.’ Opvallend : ook in het magazijn hangen grote staalpanelen en sfeerfoto’s. De beleving wordt duidelijk over het ganse gebouw doorgetrokken.

SCHERMEN EN SCANSYSTEEM

Je kan als bezoeker van de Cras shop ook niet naast de grote beeldschermen kijken. ‘Via die schermen communiceren we met onze professionele klanten over nieuwe producten, events, opleidingen, acties en promo’s. Relevante info die wij centraal vanuit ons hoofdkwartier aansturen’, vertelt Kenneth ons verder. ‘Eén scherm is bovendien interactief en uitgerust met een qr code lezer waarmee stalen uit onze product corners kunnen ingelezen worden. Onze klant kan dan meteen alle info, brochures en realisaties bekijken over dat product.’

EXTRA DIENSTEN

Om te antwoorden op onze vraag welke functies de shop nóg wil vervullen naar de vakman, neemt Kenneth Tallir ons mee naar de ‘pro shop’, waar goed gevulde rekken met accessoires opgesteld staan. ‘Hier hebben we een assortiment samengesteld met diverse producten die de vakman dagelijks nodig heeft zoals schroeven, lijmen, siliconen en klein werkmateriaal. Maar ook montageclips voor terrassen of gevelproducten bvb. Het ‘one stop shop’ principe is immers pure tijdswinst voor onze klant.’

En nu we toch over tijdswinst bezig zijn… we hebben ook een ‘fast flow’ balie voorzien voor de klanten die op voorhand besteld hebben en zo snel mogelijk terug onderweg willen zijn. Zij krijgen aan die balie dan voorrang. En moet een klant eens extra vroeg de baan op, dan plaatsen we zijn bestelling in de ‘nachtsas’. Daar krijgt hij toegang zonder dat wij aanwezig moeten zijn’ vertelt de ominchannel marketeer ons. Maar dan mist hij natuurlijk wel een verse kop koffie aan onze koffiecorner en de goede raad van één van onze baliemedewerkers, glimlacht shopmanager Franky Heirman.

EEN GESLAAGDE OPENINGSAVOND

Op het openingsevent waren zowel klanten, leveranciers als Cras medewerkers aanwezig. ‘Onze klanten werden verwend vanavond’, vertelt Franky Heirman. ‘Aan de bar, aan de foodtruck met visgerechten, aan het podium met live muziek én aan de standjes van onze partnerleveranciers zag ik alleen maar tevreden mensen. We mochten bovendien veel enthousiaste reacties optekenen over ons nieuw shopconcept. Een opsteker voor iedereen die bij dit project betrokken was en een fantastische start voor mij en mijn team. Ik kijk er naar uit om het Cras verhaal hier in Oostende verder te doen groeien en partner te zijn van de vakman in de regio’, aldus een fiere shopmanager.

De nieuwe Cras shop te Oostende is elke dag open van 7.30u tot 12u en van 13u tot 17u. Alle info via cras.com.

"*" geeft vereiste velden aan

Stuur ons een bericht

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Wij gebruiken cookies. Daarmee analyseren we het gebruik van de website en verbeteren we het gebruiksgemak.

Details