NLFR

Platform over interieur- & exterieurschrijnwerk
Duurzaamheid, creativiteit en zin voor innovatie
Nathalie Lagae, CEO Vanrobaeys (Beeld: Pieter D’Hoop – www.pdsign.be)

Duurzaamheid, creativiteit en zin voor innovatie

Het zijn uitdagende tijden voor de interieursector. De schaarse grondstoffen verhogen de prijzen en verlengen de levertijden van vele producten. Toch blijven onze (eind)klanten, gelukkig maar, verder investeren in hun thuis of professionele projecten. De staycation is al twee jaar min of meer de norm voor onze vakantietijd en dat merken we aan de vele orders. Al die te spenderen vrije tijd en het thuiswerken in en rond de woning heeft verbeterpunten naar boven gebracht en die worden één voor één aangepakt. Een extra bureauruimte, een poolhouse of een hoogwaardig maatwerkmeubel? Daar wordt tegenwoordig graag budget voor vrijgemaakt. Met de interieurbouwer als directe lijn en bedrijven zoals Vanrobaeys als betrouwbare leverancier.

Binnen die beweging tekenen zich enkele trends af. De vraag naar een natuurlijke uitstraling, bijvoorbeeld. Ook plaatmaterialen met een matte afwerking doen het goed, net zoals duurzame en ecologische oplossingen, onder meer met recyclagematerialen. Onze partners zetten hier vol op in. Unilin is een toonbeeld van die innovatie. Hun Master Oak-collectie heeft een zeer naturelle matte look en hun ‘Made in Belgium’-pijler zit letterlijk aan de overkant van de straat. De lage ecologische voetafdruk die hieruit voortvloeit is mooi meegenomen. 

Toch is het vooral de schaarste die onze sector ook de komende maanden nog zal domineren. Zowel op de arbeidsmarkt – de war for talent – als wat de grondstoffen betreft. Onze prioriteit als leverancier is onze klanten ondersteunen om hun productie draaiende te houden. Dat doen we met een zo goed mogelijke aankoopplanning en door te investeren in een grotere stockvoorraden. Sterke partnerships met onze leveranciers zijn hier een belangrijke troef. Hebben klanten iets nodig dat we niet meteen voorradig hebben, dan bieden we een alternatief aan of zoeken we een creatieve oplossing. Ook de interieurbouwers zelf hebben de afgelopen maanden heel wat creativiteit aan de dag gelegd. Dat is mooi om te zien. En uiteraard is open communicatie in deze uitdagende tijden erg belangrijk. Flexibiliteit en wendbaarheid maken het verschil, voor fabrikant, verwerker en eindklant.

Het kantelpunt in de schaarste en hoge aankoopprijzen van grondstoffen is nog niet meteen in zicht. Door samen te werken en verder te denken dan de traditionele aanpak, moeten we het samen betaalbaar houden. En ook op andere manieren maken we het verschil. De digitalisering in onze sector is bijvoorbeeld in volle gang. Voor professionele klanten, maar ook voor eindklanten, bieden virtuele tools en digitale systemen kansen. In onze toonzaal geeft een sensor, wanneer je een stukje parket erop plaatst, meteen een overzicht van realisaties met dat specifieke product. Met heldere informatie, handige marketingtools en echte partnerships overwinnen we deze uitdagingen. Samen staan we sterk!    

"*" geeft vereiste velden aan

Stuur ons een bericht

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Wij gebruiken cookies. Daarmee analyseren we het gebruik van de website en verbeteren we het gebruiksgemak.

Details