NLFR

Platform over interieur- & exterieurschrijnwerk
Dit zijn de vloerentrends van het moment
De authentieke houtlook staat steeds voorop. (Beeld: COREtec)

Dit zijn de vloerentrends van het moment

Van formaten tot legpatronen en van kleurenschema’s tot duurzaamheid

De wereld van parket, laminaat of vinyl is altijd in beweging. De ontwikkelingen gaan snel en het aanbod wordt almaar ruimer. Onderhoud, formaat, legpatronen, afwerking en duurzaamheid: zie je door het bos de bomen niet meer? Vijf vloerspecialisten vertellen wat speelt in de markt.

“‘Is de vloer onderhoudsvriendelijk?’ blijft de nummer één vraag van menig consument”, zegt Stijn Windels, marketing en productdirector bij COREtec®. “Dan denken ze aan waterbestendigheid en de optie om al eens een dweil over het vloeroppervlak te laten gaan.” Voor houten vloeren geen vanzelfsprekendheid. Toch weten fabrikanten hier meer en meer een mouw aan te passen. Door continu te innoveren met kliksystemen en oppervlaktebewerkingen kunnen sommige vloeren nu ook tegen de spatten in de keuken en het vocht in de badkamer. 

Lichte en naturelle kleuren vormen de basis voor een waaier aan interieurs. (Beeld: EGGER)

Traditioneel geldt slijtvastheid klasse 33 als maatstaf voor commerciële projecten maar de grens met de residentiële sector begint te vervagen. Thuis neigt men ook steeds meer naar robuustere vloeren van klasse 32 of 33. Een slijtlaag van 0,55 millimeter wordt stilaan een standaardwaarde. Sommige vloeren gaan zelfs tot een slijtklasse 34 met een slijtlaag van 0,70 millimeter. Ook akoestiek is vooral op de projectmarkt een opkomend thema, dat langzaam aan belang wint bij residentiële vloeren.

Groot, groter, grootst

De vraag naar lange en brede planken wordt steeds groter. Dat merken alle fabrikanten. In moderne woningbouw zijn lange planken zeker populair. Ze doen een ruimte groter lijken omdat er minder voegen zichtbaar zijn. Vandaag de dag vind je planken tot wel meer dan twee meter. “Toch moeten we het belang van de grote planken niet overschatten”, vindt Nathan Desmet van Invictus. “Ze passen niet in elke ruimte dus het is vooral belangrijk om je aanbod te diversifiëren. Zo heb je voor ieder wat wils.”

Houten vloeren die tegen een stootje kunnen zijn veelgevraagd. (Beeld: Meisterwerke)

Revival van de visgraat

Visgraat kent zijn oorsprong in de jaren zestig en zeventig, maar iedereen in de interieursector merkt hoe we een heuse revival meemaken. “We merken wel dat mensen eens iets anders willen dan rechte planken, dus gaan ze voor visgraat of Hongaarse punt. Zodat de vloer toch wat rustig oogt, kiezen ze een lichte kleur zoals eik”, weet Robert Siewes van EGGER. Volgens Nathan Desmet van Invictus is deze trend zeker een blijvertje. “Op de projectmarkt is er bovendien wat meer ruimte om hippe of ongewone vloeren te kiezen. In boetieks of hotellobby’s mag de vloer iets meer in het oog springen”, vult zijn collega Emmanuel Lioen aan. Traditioneel hebben de visgraatplanken een kleiner formaat, maar ook hier is verandering op til. Dennis Schwane van Meisterwerke noteert een stijgende vraag naar grootformaat visgraatplanken.

Keep it simple

Hoe gemakkelijker de installatie, hoe geliefder het product. Dat mag duidelijk zijn. Daaraan komen fabrikanten graag tegemoet met praktische klikverbindingen en geïntegreerde ondervloeren. Voor de professionele installateur of de handige doe-het-zelver verkleint de foutenmarge aanzienlijk. Joyce Verfaillie, marketingmanager bij Lamett, benadrukt ook hoe belangrijk het is dat vloeren compatibel zijn met vloerverwarmings- en koelingssystemen.

Fabrikanten denken bovendien steeds meer aan de beleving van koper en verkoper. Met geavanceerde displays of interactieve digitale modules staan de producten nog meer in de kijker. Het ultieme doel is steeds dat de klant zich een goede voorstelling kan maken van zijn of haar toekomstige vloer om de koop te vergemakkelijken.

Visgraat kent vandaag een heuse revival. (Beeld: Lamett)

Duurzaamheid en behoud van hulpbronnen

Consumenten worden zich steeds meer bewust van hun ecologische voetafdruk en zijn benieuwd naar de impact op het milieu van de producten die ze kopen. Daarom is het belangrijk voor fabrikanten om daar gericht op in te spelen en open over te communiceren. In vergelijking met standaard lamelparket wordt voor het oppervlak bij Lindura (Meister) slechts een achtste van het hout gebruikt. Wood Powder, een mix aan materialen van fijne houtvezels, minerale bestanddelen en andere natuurlijke additieven, wordt stevig samengeperst met de toplaag van echt hout, een schaarse grondstof. EGGER kiest dan weer voor het ecologische materiaal kurk, dat bovendien extra warmte geeft en geluidreducerend werkt. Ook recyclingsystemen winnen aan belang in de branche. Afval van productie of installatieresiduen kunnen zo als waardevolle grondstof in het productieproces worden teruggebracht. In de toekomst letten we dus maar beter goed op ecologische keurmerken.

Lange planken geven een gevoel van ruimte. (Beeld: Invictus)

Authentieke look-and-feel

Met parket breng je een stukje natuur in huis, maar door nieuwe technologieën worden bijvoorbeeld vinylvloeren steeds realistischer. “Met alle mogelijkheden van vandaag zijn ze nauwelijks nog te onderscheiden van echt hout. Zo geven planken met een glansgraad van twee tot vier procent een uitzonderlijke matte look die sterk lijkt op echt parket”, zegt Joyce Verfaillie, marketingmanager bij Lamett. In de keuze voor kleuren en decors staat een natuurlijke uitstraling duidelijk op de voorgrond. De vloer moet er niet alleen uitzien als hout, hij moet ook aanvoelen als hout. Daarom streven fabrikanten ernaar de planken af te werken met een groef die niet te afwijkend is van het decor. Ook de kleur mag niet te afwijkend zijn. Er wordt veelal gekozen voor rustige kleuren. Rustieke knopen en noesten zijn minder in de mode, zodat de vloeren een goede basis vormen voor een waaier aan interieurs.    

"*" geeft vereiste velden aan

Stuur ons een bericht

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Wij gebruiken cookies. Daarmee analyseren we het gebruik van de website en verbeteren we het gebruiksgemak.

Details