Op 22 oktober organiseerde Woodwize een seminarie over artificiële intelligentie (AI) in de houtsector. Gastsprekers deelden hun inzichten en praktijkervaringen waaruit bleek dat AI sterk zijn weg vindt in onze ondernemingen en dat de toepassing ervan op kruissnelheid komt. Wie nu niet aan boord is, zal later onmogelijk zijn achterstand kunnen inhalen. Dat hadden de talrijke aanwezigen na afloop van het event duidelijk begrepen.
Woodwize, het sectorale kennis- en opleidingscentrum en preventie-instituut voor de houtsector in België, deelt zijn kennis over de branche op een onafhankelijke maar betrokken manier met het werkveld via opleidingen, informatiesessies en een professionele dienstverlening. Dat artificiële intelligentie (AI) zowel in bedrijven als in het onderwijs een fel besproken thema is, was ook Woodwize niet ontgaan. Prowood was de plek bij uitstek om het topic vast te grijpen en de sector voor te bereiden op een toekomst met AI. “Er is nog veel onwetendheid over AI terwijl de toepassing razendsnel evolueert”, vertelde Woodwize-directeur Jeroen Doom. “Wie nu niet aanhaakt, is verloren.”
Dat het thema leeft, bewees de grote aanwezigheid op het seminarie. Via een mentimeter werd bij aanvang gevraagd hoeveel personen dagelijks gebruikmaken van AI op de werkvloer. Tachtig procent van de aanwezigen antwoordde positief.
Een groot deel gaf aan vooral nieuwsgierig te zijn naar wat er nog allemaal mee mogelijk is. Daar hoopten ze tijdens het seminarie een antwoord op te krijgen.
Nieuwsgierigheid, daar haakte keynotespreker Rik Vera meteen op in. De auteur, futuroloog, bedrijfsfilosoof en coach kijkt vanuit een verrassend breed perspectief naar ondernemingen en maakt hen duidelijk hoe ze in de toekomst relevant blijven nu mens en maatschappij steeds verder digitaliseren. Rik Vera: “Herinner je je nog de bankencrisis in 2008? Besef dat 2040 even ver weg is en dat er tegen dan een compleet nieuwe realiteit zal zijn. 2040 is niet de toekomst, het is nu.” Met deze introductie schudde Rik Vera meteen het publiek wakker. Volgens hem moeten we meesurfen op de golven van verandering, anders ga je kopje onder. Big data en AI zijn kansen om onze kennis vast te houden en te trainen voor de toekomst. Hoe meer gegevens we hebben en delen, hoe beter we erop kunnen inspelen. Daarom raadde hij iedereen aan om niet te wachten tot er problemen zijn, maar te anticiperen op wat op ons afkomt. “Over vijf jaar zal AI net zo ingeburgerd zijn als het internet vandaag”, besloot hij met een geruststellende gedachte. “Blijf dus nieuwsgiering en ontdek hoe AI jouw onderneming boost.”
Na de inspirerende keynote deelden enkele ervaringsdeskundigen hun verhaal. Isabelle Borremans, communicatieverantwoordelijke en stafmedewerker bij de Vlaamse AI Academie (VAIA), beet de spits af. “Onderzoek wijst uit dat bedrijven waar AI gebruikt wordt bijna 56 procent competitiever zijn dan andere. Ook heeft het gebruik van AI in 96 procent van de cases geen impact op de werkgelegenheid. Er zijn dus heel wat voordelen”, vertelt Isabelle. “Toch zijn er ook risico’s waartegen we ons moeten beschermen, denk aan consumentenprivacy en snel veranderende jobs. Op dit moment is er een gebrek aan relevante kennis en fantasie om AI efficiënt in te zetten. Via opleiding, zowel in het reguliere, voorbereidende onderwijs als op de werkvloer, moeten we hier tijd voor maken zodat we er veilig mee aan de slag kunnen.” Een stelling waar ook Jo Neubauer, technisch adviseur bij de school Hasp-O-Centrum zich bij aansloot: “Leerkrachten moeten klaarstaan om de groeiende interesse van leerlingen in technologie te beantwoorden.”
Christophe Benoit, senior researcher bij het Kenniscentrum Artificiële Intelligentie van de Erasmushogeschool Brussel, volgde. Volgens hem bestaat AI al vijftig jaar, maar komt het nu in een stroomversnelling terecht en kennen te weinig mensen de basisvaardigheden om er doelgericht mee aan de slag te gaan. “In ons kenniscentrum zoeken we samen met ondernemers welke bestaande toepassingen relevant zijn in hun bedrijfsvoering. We pushen onze studenten om vooruitstrevend te zijn, waarom zou je dat als bedrijf niet zijn?”
Op het vlak van opleiding en onderzoek kan je ook terecht bij VIVES Kortrijk. William Van Nieuwenhove, researcher Robotics and AI bij VIVES, had het tijdens het seminarie kort over ART IE, Artificiële Intelligentie Inspiratie en Innovatie, waarmee de hogeschool via concrete cases inzet op digitale innovatie bij en samenwerking met kmo’s en mkb’s.
Met AI leren werken en het durven inzetten in je bedrijf zijn logische eerste stappen. Maar waar gebruik je het voor? Lars Vliegen, zaakvoerder van Vlecad, gaf heel wat praktische mogelijkheden. “We hebben de afgelopen jaren grote sprongen gemaakt op het vlak van AI, zeker eens onze medewerkers er de meerwaarde van ervaarden. Het heeft veel voordelen op het vlak van efficiëntie, automatisatie en klantgerichtheid. Wij gebruiken AI onder andere voor marketingcampagnes, het opmaken van ontwerpen en offertes, en in het productieproces. Wil je zelf met AI beginnen? Bepaal dan steeds een strategie, verzamel relevante data en pak eerst de zaken aan waar het tijdsverlies het grootst is.”
Paul Thyssens van nveil.ai benadrukte ten slotte het belang van generatieve AI gevoed met eigen data in gesloten systemen. Daarmee kan je echt voorsprong nemen op concurrenten. “AI is inzetbaar voor hr, je fleet, marketing, orderverwerking en noem maar op. Met 85 procent automatisering en 15 procent menselijke acties en controle verhoogt het werkplezier en de klanttevredenheid significant. Je loopt minder risico op fouten, er is een meer persoonlijke benadering, je bedrijf opereert slimmer en effectiever.”
Na de praktijkgetuigenissen schoven alle sprekers bij elkaar voor een panelgesprek. Artificiële intelligentie is duidelijk een onderwerp waarover veel te vertellen, maar vooral nog veel mee te doen valt. Dringend tijd dus om er actief mee aan de slag te gaan. Hiervoor sta je niet alleen, reken op Woodwize om je tijdens deze boeiende reis bij te staan. In het voorjaar van 2025 organiseert Woodwize praktische AI-workshops in samenwerking met vooraanstaande AI-experts. Tijdens deze interactieve sessies ervaar je hoe AI jouw werkprocessen kan verbeteren en je bedrijf efficiënter maakt. Wordt vervolgd.
Neem dan rechtstreeks contact op met Woodwize.
Contact opnemen