NLFR

Platform over interieur- & exterieurschrijnwerk
Nieuwe uitstraling voor familiale houtspecialist
Kenneth Tallir, omnichannel marketingmanager bij Cras.

Nieuwe uitstraling voor familiale houtspecialist

Na 144 jaar meet houtgroothandel Cras zichzelf een nieuwe identiteit aan. Het bedrijf transformeerde de voorbije vijf jaar sterk en heeft ambitieuze groeiplannen voor de komende jaren. Dat vroeg om een Cras 2.0. En die legt de lat voor zichzelf hoog, ten voordele van de klanten. “Cras 2.0 wil beter dan wie ook de behoeftes van professionals kunnen aanvullen.”

Voortaan spreken we over Cras en niet langer over Cras Woodshops. Daarmee hebben we het meteen over de eerste opvallende verandering. Kenneth Tallir, omnichannel marketingmanager bij Cras, vertelt waarom ‘Woodshops’ uit de naam verdween. “Onze activiteiten reiken verder dan hout. Begrijp me niet verkeerd, houtproducten zijn nog steeds een belangrijk deel van ons aanbod. Daar liggen onze roots en is alles 144 jaar terug begonnen. Maar we willen onze naam, net zoals ons huidig aanbod, opentrekken naar een veel bredere keuze. Naast hout bieden we ook heel wat andere materialen aan, denk maar aan solid surface, hpl, composiet, gipskarton, isolatie en nog veel meer. Onze naam was dus te beperkend voor onze activiteiten geworden.”

Bij Cras houden ze de vinger aan de pols en beantwoorden ze de vragen uit de markt met een gamma dat voortdurend evolueert. Voor die wisselwerking staan ondertussen zeven ‘category managers’ in. Zij zijn de voelsprieten bij het diverse klantenbestand. “Zo komen we tot een aanbod van producten, merken en collecties die zo dicht mogelijk bij de noden van de vakman staan. Een assortiment met een vlotte beschikbaarheid, een duurzaam karakter en bovenal van een hoge kwaliteit.”

Digitale diensten en toegankelijke shops

Niet enkel het Cras-assortiment evolueert in functie van de klant, ook aan de dienstverlening wordt gesleuteld. Daar speelt digitalisering een grote rol in. Cras bouwt aan een online platform voor de professionele klanten. Op dat platform zal je 24 op 7 de producten- en kennisdatabase kunnen consulteren. En de transformatie op vlak van service beperkt zich zeker niet tot de online wereld. Ook afhalen wordt een pak efficiënter. Een aantal shops heeft sinds kort een ‘Cras nachtsas’, waar je na de openingsuren je pakket kan gaan afhalen. Als de winkel open is, bespaar je ook tijd door je vooraf bestelde goederen op te pikken aan de ‘fast flow’-balie.

“Bovendien bouwen we in Oostende de eerste van een nieuwe generatie shops, waar informatie en advies voorop staan”, gaat Kenneth verder. “In de ‘pro-space’ van onze shops voorzien we een brede waaier aan stalen, maquettes en tools die alle mogelijkheden binnen ons assortiment aan de klant tonen. Via de voorzien QR-codelezer laat je alle technische info van een bepaald materiaal op de grote schermen verschijnen. Via de online servicetool kan je binnenkort trouwens eenvoudig stalen bestellen, die vervolgens op je adres worden afgeleverd, door de post of door een salesmedewerker van Cras. Tot slot is er het praktische shop-in-shopgedeelte, waar je als vakman toebehoren en aanverwante producten leert kennen, die je dagelijkse activiteiten een boost geven.”

Dat alles komt er in een aangename en familiale setting. Terwijl een plaat op maat wordt verzaagd, geniet je als vakman van een kopje verse koffie en laad je je gsm even op. Om je tijd extra goed te benutten, toont Cras op de digitale beeldschermen info over nieuwe producten, promo’s, opleidingen of andere nuttige weetjes. Een passage in de shop als aangename – en nuttige – verpozing in je werkdag, dus. In de loop van de maand september zal je het zelf kunnen ontdekken in Oostende.

Alle communicatiedragers krijgen de nieuwe look, inclusief het wagenpark.

Gezonde ambitie voor de toekomst

Vandaag zijn zeventien Cras-shops actief doorheen het hele land. “En er is nog heel wat potentieel”, benadrukt Kenneth Tallir. “Nieuwe shops zullen in de toekomst allemaal volgens het nieuwe ontwerp ingericht worden, zoals de shop in Oostende. En natuurlijk blijven onze andere kanalen ook nuttige tools om dicht bij de vakman te staan. WhatsApp en Facebook Messenger zullen onze communicatiemix vervoegen. Samen met onder meer infosessies en opleidingen passen ook die puzzelstukken perfect binnen onze omnichannel aanpak.”

Een bedrijf dat met beide voeten vooruit de toekomst in springt, wordt tegenwoordig geacht dat vanuit een ecologische visie te doen. Cras blijft zeker niet achter in het streven naar een duurzame aanpak. In de hoofdzetel in Waregem en de nieuwe vestiging in Oostende zijn ondertussen al de eerste laadpalen voor elektrische voertuigen geïnstalleerd. In toaal 160.000 vierkante meter aan zonnepanelen leveren bovendien een pak groene stroom, die zelfs wordt gebruikt om hout thermische te modificeren. “We behandelen nu ook lokale, Europese houtsoorten op die manier. Ze worden daardoor een pak duurzamer en inzetbaar voor meer toepassingen. Essen, populier of vuren aanbieden als gevelbekleding? Dat kan nu, als alternatief voor voornamelijk tropische houtsoorten, zoals ayous. De vraag naar lokale houtsoorten stijgt en gelukkig zijn wij daar helemaal klaar voor. Door met lokaal hout te werken, vermindert onze CO2-uitstoot aanzienlijk. Ook daar koesteren we gezonde ambitie. Naar analogie met de Europese Green Deal willen we tegen 2030 onze uitstoot met 55 procent terugdringen. We zijn een voortrekker op vlak van duurzaamheid en willen dat ook blijven. Daarvoor werken we een concreet en transparant actieplan uit. Wordt dus zeker vervolgd.”

Benieuwd hoe de nieuwe huisstijl van Cras er in de praktijk zal uitzien? Bekijk het hier: https://craswoodshops.be/nl-be/kenniscentrum/nieuws/gedaantewissel-voor-cras.

"*" geeft vereiste velden aan

Stuur ons een bericht

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Kunnen we je helpen met zoeken?