De stand van IVC Beyond Flooring is bekroond met een zilveren A’ Design Award op BAU, ’s werelds grootste vakbeurs voor architectuur, materialen en systemen in de bouwsector. De stand kreeg lof om “zijn superieure ontwerp met een hoge designwaarde op het vlak van inhoud, functie, prestaties en betrouwbaarheid”. Het ontwerp van IVC en creatief bureau We Want More werd na een grondige en anonieme beoordeling met zilver bekroond in de categorie ‘Sustainable Products, Projects & Green Design’.
De A’ Design Award is een belangrijke graadmeter voor kwaliteit en uitmuntendheid in design. De prijs geldt wereldwijd als certificaat van excellentie voor designers en als kwaliteitskeurmerk voor bedrijven die veel zorg besteden aan hun ontwerp- en engineeringproces. Zo trekken ze de aandacht van heel wat designgerichte bedrijven, professionals en andere geïnteresseerden. De officiële prijsuitreiking vindt plaats op 28 juni 2019 in het Italiaanse Como.
De beursstand was speciaal ontworpen om bezoekers kennis te laten maken met het hart van IVC: de moederrollen die worden gebruikt bij de productie van IVC’s vloeroplossingen voor de opslag en het transport van vinyl op rol of tapijttegels. “We wilden een stand die volledig aansluit bij waar IVC Beyond Flooring voor staat”, legt Julie Verzelen, Marketing Communication Manager bij IVC Group, uit. “Het concept combineert onze kernactiviteit, namelijk LVT, heterogeen vinyl en tapijttegels, met onze toewijding aan duurzaamheid. Daarom werd de stand volledig gebouwd met geüpcycled materiaal. Na BAU hebben we de rollen gewoon gerecupereerd of gerecycleerd en opnieuw gebruikt voor de productie van onze vloeren. Bij IVC laten we immers niets verloren gaan.”
Het concept werd goed onthaald door de drie jury’s van de A’ Design Award (de professionele, de academische en de persjury). Zij beoordeelden alle inzendingen zowel vanuit design- als engineeringoogpunt en kenden de IVC Beyond Flooring-stand op BAU een zilveren A’ Design Award toe. Dit waren de belangrijkste criteria voor elk van de aspecten:
Design | Engineering |
· esthetiek
· materiële vernieuwing · emotionele waarden · relevantie voor de doelgroep · gebruik van vormen, kleuren en materialen · algemene complexiteit of eenvoud · originaliteit · tijdloosheid · afwerking
|
· ergonomie en gebruiksvriendelijkheid
· technische engineering · productiegemak en -efficiëntie · schaalvoordelen · technologische beschikbaarheid · algemene veiligheid · kostenvoordeel · grondstofefficiëntie · duurzaamheid |
De stand zelf was opgedeeld in verschillende modules, die elk een categorie uit ons vloerenassortiment vertegenwoordigden. “We wilden het publiek laten kennismaken met het vernieuwde IVC-merk en tegelijkertijd onze banden met architecten, aannemers, ingenieursbureaus en andere partners uit de internationale projectmarkt aanhalen.”
De stand beschikte over verschillende bureaus waaraan klanten – ondersteund door het salesteam en de tools van IVC – een creatief concept voor hun project konden uitwerken, ongeacht hun domein of sector. Voor extra inspiratie lieten we de vloer van onze stand ontwerpen door de gerenommeerde Belgische architect Glenn Sestig.
IVC’s engagement op het vlak van duurzaamheid reikt echter veel verder dan de Beyond Flooring-beursstand. “We investeren voortdurend in onze mensen en in de ontwikkeling van duurzame producten en slimme productieprocessen”, legt Marketing Communication Manager Julie Verzelen uit. “Duurzaamheid zit verweven in alles wat we doen. Daarom hebben we besloten dit concept te integreren in het ontwerp van onze stand. We nemen duurzaamheid niet alleen ter harte in specifieke projecten zoals deze designbeurs. Het komt ook tot uiting in onze dagelijkse activiteiten, zoals onze investeringen in zonnepanelen, onze groene transportkeuzes en het gebruik van recycleerbare materialen.”