In Keulen was het opnieuw verzamelen geblazen voor de internationale meubel- en interieursector. Tijdens interzum 2023 vonden zowat 62.000 professionals de weg naar de Koelnmesse. Daarvoor reisden ze vanuit 150 landen af naar de Duitse hoogmis van de interieurbranche. En ook de exposanten gingen voluit, nu het na vier lange jaren weer kon.
De toonaangevende internationale vakbeurs voor toeleveranciers voor de interieursector overtrof dit jaar alle verwachtingen. Meer dan 60.000 bezoekers lieten zich inspireren op de vele beursstanden en tijdens interessante randactiviteiten. Zowel exposanten als bezoekers waren blij dat ze het internationale vakevenement opnieuw mochten beleven. Exposanten toonden er hun nieuwste oplossingen en producten. En dat maakte indruk. “De beurs wist het belang van ons internationaal platform perfect te vatten en in te lossen”, aldus een opgetogen Oliver Frese, Chief Operating Officer van de Koelnmesse. “Deze succesvolle cijfers zijn een duidelijk teken dat topevenementen zoals interzum belangrijker zijn dan ooit.”
Opnieuw viel op hoe groot de internationale uitstraling van interzum is. Bezoekers kwamen uit zowat 150 landen, wereldwijd. De landen met de meeste bezoekers waren Duitsland, Italië, Spanje en Polen. Het aantal Turkse bezoekers was zeer bemoedigend en steeg met 16 procent ten opzichte van de vorige editie van de beurs. Ook het aantal aanwezige professionals uit India nam toe. Gezien de huidige situatie met betrekking tot de afgifte van visa blikt de organisatie ook positief terug op het aantal Chinese bezoekers. Exposanten waren bovendien lovend over het hoge niveau van expertise bij bezoekers uit alle landen.
Het centrale thema van interzum 2023 was duurzaamheid. Daarmee wil de organisatie aan de brede interieursector een nieuwe impuls geven. De focus lag op het overkoepelende concept van neo-ecologie. Dat principe vormde de kapstok voor onderwerpen zoals duurzaamheid, klimaatbescherming, hulpbronnenefficiëntie en toekomstgerichte planning. Het globale thema rekende alvast op veel bijval en interesse. Bijna alle deelnemende bedrijven onderkenden het toenemende belang van milieukwesties. Aspecten zoals hulpbronnenefficiëntie, slimme materialen, hernieuwbare energiebronnen of recycling en upcycling stonden centraal in veel van de tentoongestelde innovaties.
Ook in het gevarieerde evenementenprogramma werden deze thema’s met een groot succes verkend. De drie interzum Trend Forums, de interzum Product Stage en de interzum Trend Stage trokken volop de aandacht van de internationale bezoekers. Gerenommeerde branche-experts bespraken er de belangrijkste ontwikkelingen, trends en opkomende onderwerpen in de wereld van meubels, materialen en inrichting.
Niet alleen de producten, diensten en speciale evenementen besteedden aandacht aan milieukwesties. Ook veel van de beursstands waren ontworpen met het oog op duurzaamheid en hulpbronnenefficiëntie. Oliver Frese: “We nemen als beursorganisatie uiteraard zelf onze verantwoordelijkheid en zetten ons actief in voor de bescherming van het klimaat. In de aanloop naar het evenement lanceerden we een initiatief om ’s werelds grootste branche-evenement voor meubelproductie en interieurbouw in de toekomst te verduurzamen. Voortbouwend op de ervaringen die dit jaar zijn opgedaan, onderzoeken we intern hoe we duurzaamheid nog verder kunnen integreren in toekomstige edities van interzum en bij andere evenementen.”
En nu we toch al even hinten naar de volgende interzum in Keulen: hou 20 tot en met 23 mei 2025 gerust al vrij. Wordt vervolgd.
Interzum in cijfer
– 1.600 exposanten uit 59 landen
– Beursvloer van 186.000 m²
– 62.000 bezoekers uit 150 landen
– 76 % buitenlandse bezoekers