NLFR

Platform over interieur- & exterieurschrijnwerk
Eerherstel voor prachtig art-decohotel
Het interieur van dit imposante art-decogebouw is in ere hersteld.

Eerherstel voor prachtig art-decohotel

Toch liep de totaalrenovatie van Hotel Astoria in De Haan van een leien dakje, met dank aan de vakkennis en de gedrevenheid van de interieurarchitecten.

Tekst: Anastasia Verleysen Beeld: Bert Demasure

Eind vorig jaar kreeg interieurarchitect Danny Hoorelbeke telefoon van Klaas Van Laeren en Colin Dearman. Ze hadden een landmark op het oog: Hotel Astoria. Zij zouden de uitbating verzorgen, Group Caenen Capital Fund de financiering. “En zo ging ik in december vorig jaar een eerste keer kijken”, begint Danny zijn verhaal. “Het is een interbellumgebouw in art-decostijl. Dat zie je bijvoorbeeld nog aan de bovenlichten in gekleurd glas. Het hotel was zeer goed onderhouden, maar gedateerd. De stijlen klopten niet meer en alle originele elementen waren intussen verdwenen.”

De inkomhal straalt klasse en elegantie uit.

Bijgevolg kregen Danny Hoorelbeke (Project Vijf) en Marianne Scheyving (mINT architectuur) de opdracht om de drie verdiepingen met 65 kamers en het volledige gelijkvloers te vernieuwen en de grandeur van weleer in ere te herstellen. Danny en Marianne werken wel vaker samen aan gelijkaardige projecten. In dit geval was de gecombineerde expertise geen overbodige luxe. Op amper vier maanden tijd wisten ze dit grote en complexe renovatieproject van 3.200 vierkante meter tot een goed einde te brengen. “Elke dag opnieuw was het alle hens aan dek. We werkten vaak met een dertigtal mensen en dat vroeg heel wat coördinatie en snelle beslissingen van uitbaters Klaas en Colin. Iedereen zat in een soort ‘buzz’, een positieve dynamiek waarbij we allemaal samen voor datzelfde resultaat gingen”, vertelt Danny.

Imposant met een knipoog

Voor de renovatie waren er in het hotel behoorlijk wat akoestische problemen. Dat moest eerst aangepakt worden. De interieurarchitecten losten dit op door in de gangen en de kamers een tapijt en ondertapijt te plaatsen. In de kamers creëerden ze ook een nieuwe binnenschil met behulp van wanden die voor de muren werden geplaatst. Er is ook gekeken naar energiezuinigheid. De vijfhonderd spots zijn vervangen door leds en het dak is bijkomend geïsoleerd. De echte uitdaging was evenwel het interieur. “We wilden de indrukwekkende allure van de buitengevel doortrekken naar binnen, met aandacht voor comfort en luxe in een hedendaags jasje en met toetsen van het verleden”, vertelt de interieurarchitect. “Een knipoog naar de art deco, zonder er een kopie van te maken.”

In de badkamers zien we keramische marmer terugkeren.

Op de benedenverdieping zijn er boven op het parket in de gang, de lobby en de bar keramische tegels met marmerimitatie geplaatst. Dat geeft meteen een ruimer gevoel. In de gang kozen de interieurarchitecten er vervolgens voor om de deuren donker te schilderen en zwartgeschilderde lambrisering aan te brengen op de muren. “Boven het zwart contrasteren we met wit en het plafond wordt uitgelicht met behulp van indirect licht”, zegt Danny. “Centraal in de gang hangen vier pendels van Moooi. Het zijn brede, moderne lusters die de nodige luchtigheid creëren.” De lobby is volledig opengetrokken met een grote balie in Forest Green Anticato-marmer. De diepgroene kleur met bruine schakeringen geeft de ruimte een warm, levendig contrast. In de aanpalende bar is met hetzelfde materiaal gewerkt voor de toog. Via warme, kleurrijke meubels in velvet en leder brachten de interieurarchitecten wat beweging in het plaatje.

Klasse met een speelse lichttoets

Via de centrale trappenhal bereik je de verdiepingsniveaus. Ook hier keert het imitatiemarmer terug en is de verdieping in kwestie aangeduid met nummers in messing. Er is gekozen voor een lichtplafond aan de liften, dat overgaat in discreet licht wanneer je naar de kamers wandelt. In de gangen zijn voorzetwanden geplaatst met het Clicwall-systeem van Unilin. “Dat werkt vlot en garandeert een mooi natuurlijk resultaat, zeker in het gekozen Dainty Oak Café Noir”, licht Danny toe. “We bekleedden er ook de deuren mee. De kamernummers zijn eveneens uitgewerkt in messing en belicht met een klein spotje.”

De twee ruimtes van de bar zijn met elkaar verbonden via een grote doorkijkgashaard.

In de kamers ligt tapijt en kom je opnieuw het Dainty Oak Café Noir tegen. “Dat combineerden we in de open kasten met messingaccenten en zwart ‘traceless’ laminaat. Lichtpunt Gistel werkte samen met ons een heus lichtplan uit. In de kamers mocht dat wat speels aangepakt worden. Geen traditionele nachtlampjes en centrale luster, want boven de beddenhoofden kozen we voor indirect licht door opbouwwandverlichting en naast het bed hangt een pendel aan de ene kant en een richtbaar leeslampje aan de andere kant, wat een mooie asymmetrie geeft. De kamers baden in luxe en comfort, zoals het een viersterrenhotel betaamt”, besluit Danny Hoorelbeke.

"*" geeft vereiste velden aan

Stuur ons een bericht

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Kunnen we je helpen met zoeken?