Vloer- en tapijtprofessionals van over de hele wereld hebben nieuwe banden gesmeed in Hannover. Want daar ging van 11 tot 14 januari opnieuw DOMOTEX door. De vakbeurs bevestigde andermaal zijn reputatie als belangrijkste in de sector, met meer dan 1.400 standhouders en tal van innovatieve producten.
Create’N’Connect
Verrassende ontmoetingen en creatieve ideeën stonden zoals steeds centraal op DOMOTEX. Het jaarthema Create’N’Connect was de beurs dan ook op het lijf geschreven. “Producenten en klanten komen hier samen, net als architecten en ontwerpers. Ze komen van over de hele wereld om hun netwerk uit te bouwen en nieuwe samenwerkingsverbanden te smeden”, legt Sonia Wedell-Castellano uit, de nieuwe algemeen directeur van DOMOTEX. “Hier ontstaan er zakelijke relaties die voorheen ondenkbaar waren. Het thema Create’N’Connect benadrukt die unieke opportuniteiten.”
Met het thema als rode draad zoomt DOMOTEX dit jaar in op digitalisering en creatieve connectiviteit in elk aspect van vloerdesign. Zo werden er oplossing voor de digitale voorstelling van tapijten en vloerbekleding voorgesteld. Met een glansrol voor virtuele en augmented reality uiteraard.
DOMOTEX trekt na Hannover ook naar China, Turkije, Mexico en de VS.
Succesvolle ‘Framing Trends’ showcase
Verlengd wegens succes: de ‘Framing Trends’ showcase. Voor het tweede jaar op rij vormde de showcase het kloppend hart van DOMOTEX. Producenten, artiesten, designers en studenten stelden er innovatieve producten voor. Het resultaat was een indrukwekkende verzameling aan nieuwigheden, toegelicht door experts ter zake.
Ook de vakhandel ‘Gaining Ground’ scoorde goed bij de bezoekers. In hal 13 kregen interieurontwerpers, parket- en vloerinstallateurs, schilders en vernissers er hands-on demo’s. Zo konden ze innovatieve vloerbehandelings- en afwerkingsgereedschappen en -machines in actie zien en ideeën erover uitwisselen met collega’s.
DOMOTEX lokt jaarlijks bezoekers van over de hele wereld.
Trouwe standhouders
Dat DOMOTEX hoog aangeschreven is en blijft in de sector bewijzen de grote spelers die jaar na jaar terugkeren als standhouder. De Balta Group is er bijvoorbeeld al bij sinds het prille begin van de beurs. Marketingdirecteur Geert Vanden Bossche legt uit waarom. “De tapijthandel is een internationale business. Dit is de beste plek om in contact te komen met klanten van over de hele wereld. Op amper vier dagen tijd ontmoeten we heel wat internationale contacten. Zo hebben we een sterke return van onze beursdeelname.”
Julian Utz, CEO van Uzin Utz, vult aan: “De internationale focus geeft ons toegang tot precies de juiste potentiële klanten. Ons bedrijf heeft een belangrijke focus op de Aziatische en Arabische markten. Uit die regio’s komen veel bezoekers naar Hannover afgezakt voor DOMOTEX. Dat is voor ons een grote troef.”
DOMOTEX trekt ook naar China, Turkije, Mexico en – voor het eerst dit jaar – naar de Verenigde Staten.
Tekst: Stephanie Demasure Beeld: DOMOTEX