Onlangs nam ik met trots en veel gezonde ambitie het roer over van Jo Libeer als CEO van Interieur. Ik neem de fakkel over in woelige tijden. De beurssector staat de afgelopen jaren onder druk en vandaag hebben we nog heel wat uitdagingen voor ons liggen. Toch schrikt me dat niet af. Integendeel zelfs. Complexiteit noopt tot zin voor vernieuwing en een andere kijk op de zaken. Denk maar aan Einstein die zei: “We cannot solve our problems by using the same kind of thinking we used when we created them.”
De interieursector in het algemeen en het landschap van de professionele evenementen in het bijzonder zal er alleen maar sterker van worden als we de dingen op een andere manier kunnen aanpakken.
Na het wegvallen van de Biënnale in 2020, zochten we dan ook niet alleen naar een manier om onze bestaande relaties te onderhouden, maar ook naar mogelijkheden om nieuwe pistes te verkennen. Met Please, Have A Seat konden we, in tijden van aanhoudende onzekerheid, toch een succesvol evenement organiseren. Dat geeft ons vertrouwen voor de toekomst. Die nieuwe wind zal trouwens ook waaien door ons gekend en geliefd concept van de Biënnale.
Kansen grijpen en tradities herdenken
Ik ben niet aan mijn proefstuk toe. Vorig jaar leidde ik als commercieel directeur het designevenement Please, have a seat al in goede banen. Het was een eerste stap in de zoektocht naar een verfrissend concept, dat de waarden van de Biënnale respecteert en op innovatieve manieren versterkt. Om die ambitie waar te maken, brengen we de actuele noden van de designwereld in kaart. Luisteren en praten zijn daarvoor, zeker in deze beginperiode als CEO, cruciaal. Ik kijk ernaar uit om mijn team verder aan te vullen met mensen uit de sector die creatieve ideeën en nieuwe inzichten op tafel brengen. Samen zullen we erin slagen traditie en vernieuwing bijeen te brengen en daarmee de beleving voor gasten en deelnemers van de Biënnale naar een hoger niveau te tillen.
Innovatie is nu eenmaal geen vrijblijvend aspect meer. Het is een noodzaak geworden. De coronacrisis zette de hele design- en beurssector op losse schroeven. In onzekere en complexe tijden willen we er als beursorganisatie in slagen om een stabiele factor te zijn en te blijven. Net zoals onze standhouders als vaklui verplicht zijn innovatief en creatief uit de hoek te komen, bekijken ook wij als organisator ons concept door een nieuwe bril. Op dat elan willen we de komende jaren ook verder gaan.
Editie 2022 zoomt in op de digitalisering van de sector. Het digitale verhaal is een uitdaging, maar tegelijk een kans voor interieurbouwers in alle niches en segmenten. Het is volgens mij een en-en-verhaal: hoewel digitaal niet meer weg te denken valt, geloof ik in de blijvende meerwaarde van persoonlijk contact. Misschien zelfs nog meer dan vroeger. Een gesprek opstarten rond belangrijke designonderwerpen, een echt communitygevoel creëren, gemeenschappelijke doelen nastreven: op INTERIEUR ’22 doe je het allemaal. Samen kunnen we de uitdagingen van vandaag en morgen aan. Hopelijk met onze eventvloer als katalysator.
INTERIEUR ‘22 vindt plaats van 20 tot en met 24 oktober 2022.