Wat krijg je als je de kennis van een vakman combineert met de kracht van een keten? Door als spilfiguur op te treden tussen interieurbouwer en leverancier ziet Brio Group elke dag het resultaat van die mix: indrukwekkende interieurs. Caroline Dries, business development manager bij Brio Group, licht enkele trends in haar sector toe.
Brio Group groeide tien jaar geleden vanuit E.C.K., de vertrouwde groothandel in elektro en sanitair. Beide bedrijven maken deel uit van de overkoepelende Connect+ Group. Zo kunnen interieurbouwers bij een breed netwerk terecht met hun vragen en noden. Brio Group is zelf geen leverancier maar een aankoopgroepering die partners de tools biedt om uit te blinken in een uitdagende markt.
“Enerzijds vervullen we een adviserende rol en ondersteunen we als Brio Branding onze leden bijvoorbeeld door hen te coachen bij hun website en sociale media”, legt Caroline Dries van Brio Group uit. “Onder de naam Brio Academy organiseren we opleidingen over verkoopstechnieken en installatieopleidingen. Tegelijk houden we vakmannen op de hoogte van belangrijke trends in onze branche. Anderzijds faciliteren we met Brio Collection de aankoop van producten uit het hogere segment via onze leveranciers. Niet enkel voor badkamers en keukens, maar voor het hele interieur. Een grote plus is ons netwerk: als interieurbouwer kan je bij heel wat leveranciers en andere vakmannen terecht voor een oplossing op maat.”
Sinds Brio Group het levenslicht zag, is de focus van aangesloten interieurbouwers verschoven naar steeds grotere projecten. “We merken dat onze partners niet langer enkel een keuken of een badkamer plaatsen, maar naar totaalinterieurs groeien. Ze richten volledige huizen in en zoeken daarvoor passende vloeren, werkbladen, tafels en stoelen”, gaat Caroline verder. “Het fineer in de badkamer en de keuken moet bijvoorbeeld hetzelfde zijn en de kranen moeten matchen. Dat vinden ze niet altijd in een groothandel, dus kloppen ze bij ons aan. We zien die trends en willen onze partners daarin ondersteunen door nieuwe leveranciers te zoeken in het hogere segment. Zo bieden we nu de keramische platen van Atlas Concorde aan, die ook in de badkamer verwerkt worden. Naast E.C.K als voorraadplatform in sanitair is dit een extra service naar de interieurarchitecten.”
Een andere trend waar Brio Group op inspeelt zijn bouwbedrijven met showroom die een volledig project in eigen portefeuille uitvoeren. “We zien dat dit soort spelers vandaag ook inkleding en interieur op zich nemen. Ze hangen bij wijze van spreken de gordijnen op voor ze de sleutel aan hun klant overdragen. Ook hen helpen we aan de juiste producten.”
Je komt niet zomaar bij Brio Group terecht. Caroline: “Onze partners zijn vakmannen die uitblinken in hun werk en die met
architecten samenwerken om interieurs vorm te geven. Vaak hebben ze hun eigen toonzaal en de mankracht om hoogwaardige keukens en badkamers te plaatsen. Ze komen via mond-tot-mondreclame bij ons terecht. Voor ze lid worden van onze community leren we elkaar beter kennen tijdens een verkennend gesprek. Onze samenwerking moet een win zijn voor de leverancier, de vakman en de eindklant.”
Die doordachte partnerships zijn de kern van Brio Group. Om de vakmannen in hun netwerk nog meer in de schijnwerpers te zetten, werkt het team aan een eigen kwaliteitslabel. “Het wordt een soort Gault Millau voor interieurbouwers. Als consument weet je dat je bij een vakman met Brio-label op je beide oren kan slapen. Voor onze partners is het fijn om mee uit te pakken: zo tonen ze dat ze bij de betere interieurbouwers horen.” ■
Neem dan rechtstreeks contact op met Brio Group.