Voor spelers in de interieurbouwsector is het belangrijk om de trends in kleuren, materialen en patronen in de gaten te houden. Wie hier rekening mee houdt, heeft immers een streepje voor op concurrenten. Het kan dan ook een goed idee zijn om een trendbureau onder de arm te nemen. Francq Colors, met zetel in Antwerpen, adviseert bedrijven over de nieuwste en aankomende trends, en brengt zo hun producten en branding naar een hoger niveau.
Hilde Francq startte haar carrière in de fietssector, waar ze kleur en patronen introduceerde in het gamma kinderfietsen. De fietsen verkochten als zoete broodjes, wat haar overtuigde van de kracht van kleur en trends. Vandaag zet ze haar expertise in voor allerhande cliënten in uiteenlopende sectoren. Francq Colors geeft trend- en kleuradvies, publiceert trendboeken, organiseert seminaries en lezingen, en ondersteunt bedrijven bij hun marketing.
Wat kan Francq Colors betekenen voor bedrijven in de interieursector?
Hilde Francq: “Door ons advies weten producenten welke materialen en kleuren in trek zullen zijn bij de consument. Hiermee kunnen ze dan aan de slag in het kader van hun communicatie. Een mooi voorbeeld is Stoopen & Meeûs, een producent van pigmenten en minerale finishes voor muren. Dankzij onze samenwerking hebben ze hun marketingcommunicatie gerestyled, gericht op de trends van vandaag. Dat helpt hen om een nieuwe markt aan te spreken.”
Hoe bepalen jullie de trendkleuren?
“Wij bepalen de trendkleuren ongeveer twee jaar op voorhand. Aan de basis ligt ons onderzoek naar macrotrends. Dat zijn langetermijntrends op sociologisch, economisch, politiek en ecologisch vlak. Een goed voorbeeld is de toenemende digitalisering. Vervolgens distilleren we daar lifestyletrends uit. We kijken naar hoe die grote macrotrends een impact hebben op onze lifestylekeuzes.
Nadien vertalen we dat naar kleuren, kleurencombinaties, patronen, vormen en texturen. Dat proces verloopt via een aantal brainstorms, door een multidisciplinair team met verschillende achtergronden. Wij doen ook internationaal onderzoek en gaan trendspotten in Londen, Tokio, Berlijn, Kopenhagen en New York. Daar leeft de avant-garde en lopen mensen voor wat lifestyle betreft. Gezien veel creatievelingen in die steden leven, zijn ook de tentoonstellingen daar verplichte kost.
Het begin van dit proces is nog vrij rationeel, maar tegen het einde gaat het ook om intuïtie, opgebouwd door ervaring.”
Je vermeldde de digitalisering. Welke invloed heeft de digitalisering op de trends?
“Veel trends ontstaan inderdaad uit maatschappelijke ontwikkelingen. Digitalisering is er daar één van. In het kader van de digitalisering worden materiële objecten steeds vaker vervangen door schermen of apps. Maar wij mensen zijn tactiele wezens: we vinden het leuk om materialen aan te raken en te voelen. Dat resulteert in heel veel trends: kijk maar naar de steeds toenemende tactiele textielsoorten, met interessante structuren en wevingen.”
Tot slot, welke kleurtrends kunnen we verwachten in de komende twee jaar?
“Aarde- en groentinten zullen belangrijk blijven in de komende jaren. Die kleuren vertegenwoordigen de connectie met de natuur en het instinctieve, het oerse. Daarnaast zullen we kleuren die leeftijd- en genderloos zijn, steeds meer zien verschijnen in onze interieurs, zoals okergeel met groene ondertoon en lila.
We zullen ook zien dat kleuren complexer en interessanter worden, en dat neutrale kleuren door hun ondertonen een belangrijke rol zullen spelen.”